Hälsans år?!

Detta är lite scary faktiskt haha.


Dagligen, då menar jag verkligen dagligen, hör jag om vikt, bantning och träning! Alla på jobbet är galna haha (love ya all tho), alla pratar träning minst 1 gång per dag. Mirri tränar för att bli biff, S och jag tränar för att komma i form och alla vänder sig till experterna Mulle och Jocke haha. Varje dag söker vi efter tips och råd hos våra sport "nördar" ♥


På FB skrivs de dagligen om viktnedgångar och träning. Har av någon anledning trillat över massa "tjockis-bloggar" (nej, de är inte jag som kallar dom de för de är de själva som döpt dom till det :O ) där kvinnor av den lite större sizen skriver om sin kamp mot fetma genom träning och rätt kost (inga dieter!!).


Nu nyligen läste jag på en annan bekants blogg om dieter/kost/viktminskning.







Min sammantagna information från allt jag läst och hört är ganska enkelt;
Kost, ät lite men ofta! Håll koll på vad du sätter i dig!
Träning, all viktminskning utan träning är ohäsosam och ohållbar.

Jag citerar en vän;
"Mat och Träning går hand i hand. Viktminskning är det enklaste som finns."


Själv har jag precis börjat att kalori räkna, har gjort de en vecka nu (med överseende för min sjukhelg). Dock så ska jag bara "räkna" en vecka till efter att jag blivit frisk. Ser detta bara som en nyttig "start" för min kost. Jag försöker att inte äta mer än 1200 kcal per dag nu under "starten". Saken med detta är att jag ska ha koll på hur mycket mat jag stoppar i mig och att jag ska försöka lära mig att äta mer regelbundet. När jag väl gått igenom dessa sammanlagda 2v. ska jag öka mitt kalori intag till 1500 kcal. Man brukar räkna att man ska äta 30 kcal/kg för att behålla sin kroppsvikt och jag vill gå ner ett par så de gäller att vara medveten om vad man äter och äta lite ofta!

Träning + Mat = Vikt
Det finns inga genvägar.


Kaloriräkna är en bra start, men tillslut kan man inte räkna allt man sätter i sig (som min vän sa) utan man måste använda sunt förnuft och äta i måtta. Vill du unna dig en 2,5dl cola på en kväll så är de bara till att ställa sig på crosstrainern på intensiv träning i 15min så är de extra 105kcal borta ;) Vill du dock unna dig en lunch på donken blir det värre. En Big Mac oc; Hamburgare 495 + mellan pommes 340 + mellan cola 175 = 1010 kcal. Det är ju helt klart mer än 1 timmas intensiv träning på crosstrainern. (vill knappt veta vad en pizza är :P )
Träning kräver också att man vilar mellan passen, muskler behöver vila. 

Kaloriräkna är inte svårt. Läs baksidan av paketen (maten) du köper :) Är de höga kaloriintag så vet du att det inte är bra för varken dig eller din kropp! 

Kalorier är bara ett riktmärke, inget att leva efter som en bibel! Sunt försnuft (äta lite ofta) + träning är de som gäller om man vill lyckas att hålla sin vikt! :)

(P.s. "Gå inte ner i vikt igen, utan lös de bakomliggande problemen med övervikt en gång för alla.")



Har du svårt att gå ner i vikt och vill ha mer expert hjälp än mina oproffitionella råd om kalorier (höhö :P ) så rekomenderar jag denna boken [LÄNK]



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!